torsdag 20 november 2008

Sture Bergwall aka Thomas Quick

Så har det då äntligen hänt. Jag pratar inte om någon dansbandslåt utan om att Thomas Quick nu tagit tillbaka sina morderkännanden.

Att Quick är en mytoman har nog inte undgått så många och att han nu tar tillbaka sina erkännanden beror nog helt enkelt på att han inte längre fick någon uppmärksamhet där han satt och ugglade på Säter. Nu riktas återigen medias ljus på den gode Thomas och han får chans till ytterligare en föreställning.

Tyvärr har det genom åren funnits några som trott på Quicks tokerier och lögner. Bland dessa finns utredare hos polisen, en numera överåklagre vid namn Christer van der Kwast, JK Göran Lambertz och några tingsrätter.

Ni som följt bloggen har säkert redan konstaterat att jag inte är så imponerad av Göran Lambertz. Det här fallet har han tidigare granskat noga och kommit fram till att domarna mot Quick var "i det stora hela mycket gedigna och välmotiverade". Läs mer om han och hans fränders insatser i fallet här om ni vill.

Lambertz har nu alltså visat klassen igen! Han måste vara en perfekt JK för de som vill dölja statens misstag eftersom han inte lyckas komma till rätt slutsats någon gång som det verkar. Staten kan alltså lugnt luta sig tillbaka och vänta på ännu ett frikännande i avdelningen justitiemord.

Dagens tips: Hitta åtta riktiga mördare.

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag kan förstå genom att läsa på din blogg att du ej växt upp i korsnäs..... oavsett vad olika myndighetsutövare gjorde och vilka ev brister som finns i de olika utredningarna så saknas det bitar!

varför inte fråga syskonen lite mer ingående, dock inte brodern i Uppsala det är för stor ålders skillnad, men ex Gun hans syster och varför inte fråga om Örjan! Som, märkligt nog, aldrig nämns i alla dessa utredningar.... Strange!

Bertil Bitter sa...

Du har helt rätt i att jag inte är uppväxt i Korsnäs.

Vilka bitar är det du menar saknas? Menar du att Quick inte är mytoman? Är han skyldig till mord?

Att det saknas bitar är nog ställt utom rimligt tvivel.

Anonym sa...

Jag minns när en nära anhörig till mig frågade per telefon om jag var medveten om vem dom hade arresterat...., befann mig vid tillfället på andra sidan jord klotet. Det första namn som poppade upp var inte Stures utan Örjans! Läser man dessutom noga kära storebrors bok Min bror Thomas Quick (tror att det var titeln? så finns alla syskon omnämnda, fast ej med namn, men för oss som växt upp med syskonen Bergwall som lekkamrater så var det inte svårt att identifiera dem. Men, här kommer det märkliga att bror Örjan är ej omnämnd??? Det i kombination med att Sture själv påstod att det inte bara var han som varit utsatt för övergrepp i syskonskaran gör mig fundersam. Min fundering under många år är kan Sture av ngn märklig orsak tagit på sig skulden för ngn annans brott?

Beträffande diagnostisering av Sture så kan jag inte ifrågasätta den, men.., har till nu ej mött psykotiska individer som ej minns vad som skett under psykosen! Lekmän tror många gånger att det kanske är jämförbart med ett alk rus, där minnesluckor inträffar. Fast talar man med psykosbenägna människor så träder en annan bild fram....

Så, hur mycket har man brytt sig om att titta på syskonskaran då i synnerhet Örjan som också varit verksam på Falu lasarett?

Bertil Bitter sa...

Intressant! Det här ska jag försöka forska vidare i.

När det gäller minnesluckor vid allvarliga brott så skulle jag vilja påstå att de knappt existerar även om de flesta förövare skyller på just det.

Att dagen efter en rejäl fylla ha svårt att minnas vissa ovidkommande detaljer om kvällen innan är en sak, men om någon skulle begå ett allvarligt våldsbrott skulle de även om de var redlöst berusade garanterat komma ihåg det.

Bertil Bitter sa...

En fråga till "anonym" är dock vad som får dig att misstänka Örjan?

Av allt att döma verkar han leva ett normalt och respekterat liv idag.

Anonym sa...

Mytoman?
Kan man säga att han verkligen är det med tanke på all narkotika han fick? Så mycket att han inte var sej själv och inte visste vad han sa?

Och att han numera är ärlig i det han säger.