fredag 3 oktober 2008

Censurerad av SVT

Den debatt jag skrev om i förra inlägget har nu blivit censurerad av SVT. Av mina tolv inlägg har tio raderats.

Moderatorns motivering:
Ett flertal efterföljande inlägg har raderats, på grund av brott mot webbreglerna. Allt för intima detaljer och yviga spekulationer om brottsliga gärningar blir kränkande för utpekade personer, både levande och döda. Därför drar vi ett streck i debatten här, för den här gången.

När diskussionen drog igång skrev moderatorn så här för att få folk att debattera:
Allmänläkaren och Obducenten friades från att ha mördat Catrine da Costa, men miste ändå sina läkarlegitimationer, då tingsrätten ansåg att de hade styckat kroppen. De hävdar att staten förstört deras liv och kräver 40 miljoner i skadestånd. Fallet har debatterats flitigt de senaste 20 åren.
Fortsätta diskussionen, men tänk på att inte namnge de utpekade personerna.

Nu träder Allmänläkaren för första gången fram - i Debatt, 22.00, SVT1.

Läkarna friades, ändå drog Socialstyrelsen in deras legitimationer - var det riktigt? Är skadeståndskraven rimliga?


Trots att jag aldrig namngav läkarna eller någon annan som inte kan räknas som en offentlig person (Leif GW Persson och Lars Borgnäs) så har alltså mina inlägg raderats.

Eftersom jag som jag skriver i profilen gillar att se saker i svart eller vitt så börjar jag genast undra vad jag gjort för fel.

Min nästa tanke går till en av de som jag faktiskt namngav, Lars Borgnäs. Han har ju klart och tydligt tagit ställning för obducentens skuld, vilken jag argumenterade emot i debatten. Han jobbar även för SVT och har tidigare lyckats dupera ledningen att favorisera de program han gjort själv för att smutskasta läkarna och samtidigt fått de kritiska programmmen att bl.a. sändas på sämsta tänkbara sändningstid m.m.

Om Borgnäs läste debatten (eller om han skrev i den under pseudonym) så gick den nog inte i den riktning han önskade. Den som läste den kunde inte undgå att märka att den anklagande sidan inte hade någon förankring i verkligheten.

Hmm, det ligger en hund begraven...

Fri television my ass!

Dagens tv-tips: Tv4 eller vilken annan kanal som helst förutom SVT.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nu verkar de ha tagit bort hela debatten även mina inlägg.

Anonym sa...

debatten kan fortsätta här. http://www.na.se/debatt/inlaggen.asp?id=207333

Bertil Bitter sa...

Bedrövligt av SVT att starta en debatt de inte vågar slutföra.

Tack för debattipset. Det kommer nog några inlägg till där snart...

Anonym sa...

Betyder det här att man inte behöver betala TV-licens?

Bertil Bitter sa...

Nej, men prova att censurera deras nästa faktura med motiveringen att de har namngett dig och pekat ut dig som skyldig.

Dra också ett streck i debatten om de svarar.

Anonym sa...

Det är för fan bedrövligt att en debatt censureras för att en nolla som Borgnäs blir nedgjord.
Jävla PK tv, dags att privatisera åtminstone en av kanalerna.

Bertil Bitter sa...

Ja, bedrövligt är ordet. Dyrt är det också!

Anonym sa...

Det jag saknar i debatten om styckmordet är feminismen som orsak till justitiemordet utan dessa mobbande feminister hade läkarna troligtvis inte blivit av med sina legitimationer för i så fall hade troligtvis åtalet laggts ner när det första rättegångsfelet avslöjades

Bertil Bitter sa...

Jag håller med om att den biten har hamnat i skymundan (förutom i Lindebergs böcker förstås). Jag personligen har dock valt att inte lägga fokus där av den enkla anledningen att sakfrågan då har en tendens att försvinna.

Att sanningen kommer fram, d.v.s. det faktum att läkarna är oskyldiga, är för mig det viktigaste.

Anonym sa...

Jo det viktigaste är ju att männen får upprättelse, men för att förstå hela utvecklingen inom rättssytemet måste nog en gransking om hur feminismen påverkat detta rättsfall fram i ljuset. Styckmordsfallet var ett av de första där man såg en massa arga demonstranter utanför rättssalen och sen dess finns det en tendens till att domstolarnas bevisvärdering gått i populistisk riktning. Det märks inte minst i den ökning av resningmål som varit, urhålkningen av våldtäktbegreppet i lagstiftningen etc etc. Nu vill feministerna minska fättssäkerheten ytterligare genom att i praktiken införa omvänd bevisbörda i sexmål. Helt absurt. Drygt 10 resningfall har det varit sen tidigt 89 tal och frammåt där män dömts oskyldigt till mer än två års fängelse för sexbrott, med de regler vi har i dag. Tänk om det avslöjats tio justitiemord inom nån annan brottskategori inte sjutton skulle någon komma på tanske att ändra lagstiftningen så att bevisbördan i praktiken blir omvänd.

Bertil Bitter sa...

Feminismens del i det här målet tycker jag att Lindeberg har belyst en hel del. Priset han fått betala för det är att han har blivit ifrågasatt av andra orsaker än sakfrågorna. Jag håller självklart med om att det är bedrövligt.

Jag är inte heller imponerad av hur pöbeln (oavsett om det är feminister eller inte) alldeles för ofta lyckas få rättsväsendet att ta populistiska beslut.

Omvänd bevisvärdering kan heller aldrig vara rätt...