torsdag 24 juli 2008

Mördare kan också skriva brev

Jag har tidigare i den här bloggen dömt ut en del polisutredningar och rättegångar. Om polisutredningen och efterföljande farser i fallet Catrin daCosta ligger i botten av skalan måste polisutredningen av mordet på Helén Nilsson och Jannica Ekblad samt rättegången mot Ulf Olsson ligga ganska högt upp trots att det tog ett tag innan herr Olsson kunde gripas.

Just nu är Ulf Olsson i ropet igen efter att ha skrivit brev till Helén Nilssons mamma efter att han av henne kallats mördare i pressen när hon för första gången sedan mordet på Helén uttalade sig i media. Hon gjorde det i samband med Engla-mordet och hon berättade om sina känslor inför sitt barns mördare.

I samband med detta blev Ulf arg och tyckte att det var orättvist att han kallades mördare utan teknisk bevisning. Det gällde även när det gällde kidnappningen av Helén. Det fanns ingen teknisk bevisning för varken mord eller kidnappning. Det var det han ville tala om för Heléns mamma i brevet.

Det Ulf glömde framhålla var att hans spermier hittades inuti Heléns kropp. Han glömde också att nämna att blod från hans andra offer, Jannica Ekblad, hittades under listerna i hans ensligt belägna sommarstuga. Han menar alltså att han bara hade "turen" att hinna våldta Helén innan denna "någon annan" mördade den lilla flicka som han/hon just kidnappat. Denna eller någon annan "någon annan" har också slagit ihjäl Jannica Ekblad i hans sommarstuga.

Nej du, Ulf. Du är nog en av få som har något att lära av Anders Eklund. Han har åtminstone erkänt själva brotten...

Dagens tanke går till: Heléns familj.

Jag har tänkt på er många gånger genom åren och jag gör det idag igen. Det är inte många som kan förstå det ni har gått igenom. Jag gör det definitivt inte, men trots att jag bara var 13 år när det hände så kommer jag ihåg mediarapporteringen som om det vore igår.

Inga kommentarer: