torsdag 15 maj 2008

I tunnelbanan

När jag åker till jobbet är jag oftast trött. Därför är det ganska skönt att stoppa i mp3-spelarens lurar i öronen, läsa dagens City och koppla bort allt runt omkring.

Varför är då så skönt att koppla bort folk runt omkring? Jo, för att det finns så många dårar på tuben.

Jag gillar att sitta och luta mig mot fönstret så när jag hoppar på försöker jag hitta en innerplats. Idag när jag kliver på så finns det nästan inga sittplatser kvar och jag blir naturligtvis nöjd när det ser ut som det finns en tom innerplats längre fram i vagnen. När jag kommer fram inser jag att det sitter en av de otaliga dårarna på ytterplatsen. Denna dåre är en ung kvinna som av någon anledning tycker att hennes väska ska ha en egen sittplats när vagnen nästan är full. Eftersom jag tvivlar på att hon köpt ett eget åkkort till väskan så får hon en plats i mitt stora dårarkiv. Om hon mot förmodan har köpt ett kort till väskan ber jag naturligtvis om ursäkt och hoppas att väskan fick en angenäm resa. Nu tycker säkert någon att det bara är att be henne flytta på väskan och det är förstås sant, men det som stör mig är att vissa verkar sakna hjärna och lever kvar på barnstadiet och måste bli tillsagda om allt innan det händer något.

Lika stora dårar är de muppar som inte låter folk gå av innan de tränger sig in i vagnen. Hur tänker de där? Tror de att de kommer fortare fram för att de står i vägen för de som ska ut? Tydligen.

Dagens filmtips: Idioterna - Lars von Trier

Inga kommentarer: